dimarts, 4 d’octubre de 2016

Entrar en una llibreria

Sovint fa la impressió que els Estats Units —i sobretot Nova York— són el banc de proves per a les tendències de mercat en l’edició mundial. D’una banda els seus agents literaris exporten els autors anglo-saxons com si tots fossin imprescindibles, i de l’altra els dissenyadors de cobertes són innovadors i imposen modes que, quan funcionen, acaben influint arreu. En la mateixa línia, fa uns quants anys que les plataformes del llibre digital tenien la pretensió de marcar el pas en els avenços tecnològics de l’ebook i així, de seguida, van intentar-nos convèncer que el llibre digital acabaria substituint en gran part al de paper. Alhora, com si en fos una conseqüència lògica, moltes llibreries tradicionals van acusar la crisi i van tancar, i de sobte semblava que el pastís de les vendes es repartiria entre els gegants digitals com Amazon i els gegants terrestres com Barnes & Noble.

Potser perquè no es llegeix tant, o per desconfiança, aquí el llibre digital no va acabar de quallar, i al final resultarà que ha sigut una sort. Per primer cop en els darrers anys, el 2015 les vendes d’ebooks als Estats Units van baixar un 9,7 per cent, i les del llibre de paper van pujar un 8,3 per cent. Mentrestant Barnes & Noble continua arrossegant pèrdues milionàries, sobretot per culpa del seu lector digital Nook, i ha hagut de tancar unes quantes botigues. De retop han anat sorgint noves llibreries que donen més presència als editors independents. (¿Us sona?)

Parlem d’un tall petit del pastís, esclar, que en part prové de la baralla digital entre els grans grups editorials i l’aposta d’Amazon per l’autoedició de llibres (una catàstrofe cultural que trobo que no analitzem prou). La realitat que sembla definir-se, però, és cada cop més clara: el llibre comercial i de best-seller, que abans es venia sobretot a les grans superfícies, guanya vendes en ebook i en perd en paper, mentre que la literatura troba la complicitat de les llibreries tradicionals i independents (no és un contrasentit) i els seus lectors segueixen confiant en el llibre físic. Al final tot anirà trobant els seus camins de sortida lògics. La part curiosa és que aquí ens hem saltat l’enlluernament i posterior desconfiança de l’ebook. Unes llibreries tancaven, d’altres obrien, i anar fent.

Jordi Puntí, El Periódico, 1 d’octubre del 2016.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir